Signerte sykkelbyavtale med Larvik - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS
  • http://twitter.com/vestfoldfylke https://www.facebook.com/vestfoldfylkeskommune http://plus.google.com

 

  • 19. mai. 2017
  • 23. nov. 2017
  • Samferdsel

Sykkelbyavtale i Larvik

Tilrettelegger for økt sykkeltrafikk

Fredag 19. mai ble sykkelbysatsingen i Larvik markert med åpning av nytt sykkelhotell og signering av egen sykkelbyavtale.

– Gratulerer med dagen, Larvik! Sykkelbyavtalen vil bety mye for alle i byen. Hele vestfold satser nå på gode gang- og sykkelveier, i tillegg til andre tiltak for myke trafikanter. Denne avtalen føyer seg i rekken av slike gode tiltak, sa fylkesordfører Rune Hogsnes i sin tale.

Sykkelbyavtaler er en viktig del av det nasjonale arbeidet for økt sykling. Dette er avtaler der kommuner inngår samarbeid med fylkeskommunen og Statens vegvesen om å satse ekstra på tilrettelegging for økt sykkeltrafikk.

For å få en sykkelbyavtale må man ha en vedtatt plan for et hovedsykkelvegnett for sykkel.

Positive effekter

Representanter fra Bane NOR, Statens vegvesen og alle som har bidratt ble takket for innsatsen til nytt sykkelhotell av ordfører Rune Høiseth. Han fremhevet de mange positive effektene av å satse på sykkel, kollektiv og gange.

– Det ligger så mange aspekter her, som folkehelse, byutvikling og generell utvikling. Vi har allerede et godt utbygd sykkelnett i Larvik, og bedre skal det bli. Vi skal legge til rette for at vi skal ta sykkel mer i bruk, sa Høiseth i åpningstalen til det nye sykkelhotellet.

Sykkelhotellet vil være tilgjengelig for alle hele døgnet og baserer seg på en månedlig abonnementstjeneste.

Les mer om markeringen og det nye sykkelhotellet på Larvik kommunes hjemmesider.

 

Sykkelbyavtale i Larvik

Fra venstre: Ordfører Rune Høiseth, Fylkesordfører Rune Hogsnes og Bjørn Harald Sti i Statens Vegvesen. Foto: Knut Vedeld Hovde

Sykkelhotell Larvik

Det nye sykkelhotellet i Larvik. Foto: Jarle A. Melby

 

Sykkelhotell Larvik

Ladepunkt for EL-sykkel. Foto: Knut Vedeld Hovde